Mladi, udvaranje i hodanje Ispis E-mail
9. 12. 2009.

Razgovor s mladim bračnim parom Marijanom i Matom Kosorom

„Mnogi mladi nemaju podršku obitelji i/li okoline. Teško je plivati protiv struje. Osobno poznam mnoge parove koji su hodali čisto, ali sam se susrela s mladima koji ne poznaju takve. Takvo im hodanje izgleda kao čista apstrakcija  a ljudi koji tako hodaju  'bolesni'. Teško će netko osjetiti poziv i radost živjeti čistoću ako nema blizak odnos s Bogom“, posvjedočila je Marijana Kosor.

  • Molim vas predstavite se čitateljima portala Glasa Koncila.

Mate: Ja sam Mate Kosor. Imam 28 godina, suprugu Marijanu i sina Pavla. Diplomirao sam matematiku u Zagrebu i magistrirao u Houstonu, SAD.
Marijana: Ja sam Marijana Kosor, imam 28 godina. Živim na otoku Ugljanu s mužem i sinom. Rođena sam u Banja Luci a tijekom Domovinskog rata doselila s obitelji u Zadar. Završila sam studij logopedije u Zagrebu.

  • Kako je napredovao vaš duhovni rast?

Mate: Temelji moje moralnosti potiču iz odrastanja u obitelji: uz oca, majku i njihove roditelje. U kršćanski život sam upućen u župi sv. Ivana Krstitelja u Zadru. U mladosti sam bio blizu duhovnosti braće iz Taizéa. Za vrijeme studija tražio sam odgovore na pitanja koja sam si postavljao: odlazio sam na vjeronaučne susrete (Kaptol, Palma), druženja u glumačkoj skupini i zboru mladih, odlazio sam na susrete mladih (Planinarski križni put, Kursiljo, Taizé). Za vrijeme boravka u SAD-u, gdje sam pronašao živu kršćansku zajednicu mladih u studentskom katoličkom centru i mnogo dobrih osoba, utvrdio se moj duhovni život. Tu sam dobio ustrajnost u molitvi i odabrao svoj duhovni poziv.
Marijana: Odrasla sam u katoličkoj obitelji u kojoj se molilo i zajednički odlazilo na misu. Bogu nas je posebno privela bolest i smrt moje mlađe sestre. Nakon dolaska u Zadar, susrela sam se s nekim zajednicama i zadržala se u Kursilju. Na jednom takvom susretu sam upoznala Matu. Pjevala sam u župnom zboru mladih. Na studiju sam nastavila pjevati u zboru i otkrila sam Framu. Tu sam stekla mnoge prijatelje i podršku u duhovnom rastu, pa sam s njima odlazila i na hodočašća.

Image

Kršćansko udvaranje i naglašena spolnost

  • Izdali ste knjigu "Kršćansko udvaranje u svijetu naglašene spolnosti", kako je došlo do toga?

Mate: Nakon što sam shvatio da sam pozvan na brak, da je brak moj duhovni poziv, odabrao sam svoju prijateljicu Marijanu jer mi se činilo da bi mi ona bila dobra žena. To sam joj tako (dosta izravno) rekao. Moja otvorenost i izravnost Marijanu je iznenadila. Kada se uspjela pribrati ponudila mi je da prvo hodamo kao mladić i djevojka. Osjetio sam nesigurnost budući da moje dotadašnje iskustvo hodanja nije bilo sukladno mojoj katoličkoj vjeri. U jednoj knjižari s katoličkom literaturom u Houstonu kupio sam nekoliko knjiga s tom tematikom. Upravo ova knjiga pružila mi je najviše odgovora na moja pitanja i stoga sam želio da je Marijana pročita. Zbog toga sam je za nju preveo. Jednom kada je knjiga bila prevedena osjetio sam poziv da je učinim javno dostupnom svima u Hrvatskoj i tako se knjiga pojavila prvo na internetu, a odnedavno i u tiskanom izdanju.
Marijana: Već sam se susretala s knjigama takve tematike i bilo mi je čudno zašto Mate želi da je pročitam. Kako ju je prevodio, donosio mi je dijelove na čitanje i to je često potaknulo razgovor o napisanom. Malo je drukčija od ostalih. Nama je pomogla u upoznavanju. Mislim da je vrijedno podijeliti je s drugima jer sadrži mnoge konkretne savjete i objašnjenja. Nije onog tipa  "to ne smiješ jer Crkva (vjera) brani".

  • Što je to kršćansko udvaranje i hodanje?

Mate: Danas je postalo normalno da mladi prije braka slobodno stupaju u spolne odnose, da mladost bude prožeta strastima i požudom za suprotnim spolom, da se vjenčanje shvaća kao ceremonija i formalnost, a već prije toga se prihvaća zajedničko stanovanje. To je nespojivo s katoličkom vjerom. Udvaranje je vrijeme upoznavanja mladića i djevojke, otkrivanja jesu li pozvani da budu jedno drugom muž i žena. Za katolike je brak doživotna odluka ljubavi pa razum nalaže da se tome pristupi trezveno i s potrebnom pažnjom. Kršćani koji hodaju s partnerom dužni su promišljati i u zahvalnosti provjeravati vrline i mane partnera i svoje osobne, kako bi utvrdili jesu li i kada s milošću Božjom za to spremni. Valja ocijeniti hoće li im ta osoba kao bračni drug pomoći na putu k Bogu, na putu k vječnom životu. U razdoblju udvaranja katolici se ophode s partnerom  s pažnjom, nježnošću i poštovanjem što isključuje požudu i spolne odnose. U bračni život ne ulaze prije vjenčanja, a nakon vjenčanja bračni život postaje njihov poziv i put k spasenju kojem se predaju cijelim svojim bićem.



Živjeti u čistoći

  • Kakvim plodovima rađa takav odnos, a koje su najčešće prepreke za takvo hodanje?

Mate: Plod takvog odnosa je Božji blagoslov. Stvoritelj nas je uputio kako živjeti u miru i radosti. Za kršćane se mir očituje u pomirenju vlastite vjere, riječi i života koja rađa sigurnošću u ljubav Božju koja nam omogućuje da i mi ljubimo sebe i jedni druge. Svijet može vidjeti čvrste i plodne brakove koji su nastali iz kršćanskog udvaranja. Prepreke su sebičnost i nedostatak poštovanja kod partnera. Jedna osoba u vezi može vršiti pritisak na drugu, pritisak može činiti okolina koja kao da nekada želi uništiti dobre temelje budućeg braka. Mislim na pritisak da kršćanin odustane od svoje vjere ''u ime ljubavi'' ili zato što ''svi to rade.'' Moram napomenuti da svaka dobra veza ne završava brakom. Parovi koji žive čistoću lakše će se rastati u prijateljstvu ako utvrde da nisu jedno za drugo.

  • Živjeti u čistoći za mnoge je nemoguća misija, zašto je tome tako?

Mate: Neki ljudi su pohlepni za kratkotrajnim, putenim i sebičnim užicima. Zadovoljavaju ih ti maleni bombončići sreće, kojih se nikada ne mogu nasititi nego stalno iznova ostaju gladni. Na drugoj strani ih čeka trpeza koju im Bog obećava i uz koju im neće ništa nedostajati. Mislim da mnogi ne znaju za tu trpezu, nemaju iskustvo kršćanskog života i radosti. Unatoč ''božanskoj trpezi  jedu iz kante za otpatke.'' Drugi, iako su upoznali tu bogatu trpezu nemaju ustrajnosti u molitvi i ne uspijevaju ostati u Božjoj milosti. Tome su zaslužni i svi kršćani koji se često zadovoljavaju s mrvicama pa naši životi nikako da zasvijetle svjetlošću koja privlači ljude Bogu.
Marijana: Mnogi mladi nemaju podršku obitelji i/li okoline. Teško je plivati protiv struje. Osobno poznam mnoge parove koji su hodali čisto, ali sam se susrela s mladima koji ne poznaju takve. Takvo im hodanje izgleda kao čista apstrakcija  a ljudi koji tako hodaju  „bolesni“. Teško će netko osjetiti poziv i radost živjeti čistoću ako nema blizak odnos s Bogom.



Teologija tijela pape Wojtyle

  • U knjizi se spominje i teologija tijela te knjiga „Ljubav i odgovornost“. Možete li reći nešto o tome?

Mate: Teologija tijela je afirmativna filozofija ljudske tjelesnosti koja spaja teologiju s modernim saznanjima psihologije, sociologije i dr. znanosti. Njezin začetak je knjiga Karola Wojtyle dok još nije postao papa, „Ljubav i odgovornost“. Knjigu je nedavno na hrvatskom izdao Verbum i toplo je preporučam svima. Kasnije je papa Ivan Pavao II. u nizu audijencija srijedom od 1980. do 1983. godine dao konačan doprinos ovoj temi. Ja sam se s tim pogledom susreo za vrijeme boravka u SAD-u i priznajem da sam odmah bio oduševljen. Bog nas je stvorio u tijelu. Bog je sišao među nas u tijelu. On nas u tijelu blagoslivlja. Tijelo je stvoreno na slavu Božju, tijelo podložno grijehu otkupljeno je Kristovom smrću na križu. U tijelu nas Bog stvori muško i žensko i stavi u naše tijelo jednu iskru (žar) koji poziva dvoje suprotnog spola na jedinstvo u tijelu. Jedinstvo u tijelu koje je Bog blagoslovio zove se brak. U prikaz stvaranja prvog čovjeka iz Knjige postanka utkani su temeljni odnosi između muškarca i žene. Riječi Kristove i poslanice Pavla apostola oslikavaju dostojanstvo tog odnosa u kršćanskoj podložnosti među supružnicima.

  • Što je potrebno za dobru vezu, a kasnije i brak?

Mate: Poštovanje i ljubav. Poštovanje na način da ne idem protiv slobode voljenoga, da prihvaćam postupke koje možda ne odobravam. Ljubav koja vjeruje i oprašta, koja se žrtvuje i raduje u radosti drugoga. Sv. Pavao je napisao Hvalospjev ljubavi koji o ljubavi tako lijepo govori. Ja bolje od njega ne mogu.

  • Biskup Fulton J. Sheen izjavio je da je razina civilizacije svakog društva uvijek određena ženama.  Ako žene odbiju sudjelovati u predbračnom seksu i inzistiraju da se muškarci prema njima odnose na dobar način prije braka i u samom braku, one će uzdići razinu na kojoj se nalazi cijela kultura.  Kako Vi, Marijana živite Vaše poslanje kao žena, supruga i majka?

Marijana:  Dok smo još hodali, Mate mi je znao otvarati vrata auta. Ispočetka mi je bilo neugodno. Razmišljala sam o tome zašto je to tako. Mnoge djevojke, pa tako i ja, nismo navikle da se netko prema nama odnosi s poštovanjem. Odlučila sam dopustiti  Mati da se oko mene trudi i ne braniti mu iskazivati mi poštovanje.  Načini iskazivanja poštovanja se s vremenom prošire. Naravno, to je nešto što treba njegovati. Biti majka uključuje sebedarje i odricanje.  Bog je predivno zamislio dojenje kao najbolji izvor hrane i skrbi za dijete.  Uzvišen je i kristolik poziv majki davati svoje tijelo za hranu. Zahvaljujem Bogu što mogu dojiti, što imam vrijeme i priliku biti sa svojim djetetom i skrbiti za njega. Vjerujem da su žene uvelike zaslužne što su danas očevi sve više uključeni u odgoj i brigu oko djece. Raduje me vidjeti očeve s djecom u šetnji.

„Bračni drugovi putuju zajedno“

  • Što je bilo odlučujuće Mate za Vas kršćanski poziv i kako ga živite?

Mate: Ne mogu izdvojiti jedan ključan događaj. Zahvalan sam svima koji su bili uz mene i još uvijek jesu, kroz moje odrastanje u vjeri. Mnogobrojna iskustva žive vjere, ustrajnost obraćenja od svojih slabosti po milosti Otkupitelja. U jednoj prilici za vrijeme molitve u zajednici, a to je  bilo kada sam boravio u Houstonu, pročitao sam Pavlove riječi i osjetio da u miru i ja mogu reći kako sam ''umro svijetu da živim Kristu''. U tom miru mogao sam prihvatiti što sam po razumu i duhu razabrao da je put kojim trebam ići. Naime, shvatio sam da sam redovništvo razmatrao iz razloga sebičnosti  i ugodnosti, a da je put koji će za mene biti uži, ali na kojem mogu više rasti, upravo bračni poziv. To se dogodilo nedugo nakon što sam primio milost da mogu redovito biti pripravan i odvajati vrijeme za osobnu molitvu.

  • Koliko je molitveni život važan za ustrajnost u obećanom po sakramentu ženidbe?

Mate: Ja na sebi prepoznajem da kada sam stavio Boga na prvo mjesto i dao Bogu najbolji komad svoga vremena svaki dan da su po tome mogle poteći mnoge druge milosti.
Marijana: Bračni drugovi putuju zajedno. Dobro je ako putuju pravim putem. Mate mi pokazuje svojim primjerom koliko mu je molitva važna. Naša zajednička molitva plod je zajedništva i rađa još većim zajedništvom. Jedno drugom znamo biti poticaj za molitvu, ispovijed, za pročitati neki tekst ili knjigu. Posebno bih istaknula zahvalnu molitvu koja mi  osvijesti  i podsjeti  na silna bogatstva koja nam je Bog dao.

  • U braku ste, dobili ste dijete, možete li se osvrnuti na vaše hodanje, biste li išta mijenjali, jeste li požalili?

Mate: Sada, godinu i pol nakon našeg vjenčanja, iz razdoblja hodanja nosim samo lijepe uspomene kojih se ponekad sjetim. Previše je toga i u sadašnjosti da bi se o svemu razmišljalo i svega sjećalo. Mislim da sam Marijani mogao biti još bolji zaručnik i prijatelj, još više je ljubiti i poštovati. Naravno da sam u međuvremenu još malo odrastao i imam više iskustva pa mi je to lakše reći, a u  tome nemjerljiv udio ima upravo Marijana. U sadašnjosti bih želio da nađemo ipak više vremena za zajedničku molitvu. S malim djetetom osobito nam je teško naći više slobodnog vremena, koliko bi nam bilo potrebno za dobru duhovnu obnovu.
Marijana: Molila sam Boga da mi da dobrog muža.  Rekla bih da mi je uslišao molitvu.  Sjećam se dugih razgovora i dopisivanja iz vremena hodanja. Veći dio našeg hodanja bio je“na daljinu“. Isto, pamtim susrete na kolodvorima. Danas muža dočekujem na vratima kuće. Ne bih mijenjala ništa iz tog razdoblja, sve te naše poteškoće su nam pomogle da se bolje upoznamo i odrastemo, te pripravimo za brak.

Razgovarala: Ivana Šimunić

Zadnja Promjena ( 6. 05. 2010. )
 
« Prethodna


    Učitavam